Hoofdstuk 5 | De kunst van het kleindenken

Samenvatting

We proberen veel en ingewikkelde kennis te verwerken; we browsen, bellen, praten, schrijven en overschreeuwen ons voortdurend. Geen paniek! Het verkleinen van kennis tot haar essentie en het stapsgewijs in hapklare brokken aanbieden én nuttigen vergroot de kans dat het ‘blijvend beklijft’. Kleindenken is een kunst en jij kunt het leren. Bedenk wel: er is geen quick fix, geen pilletje! Houd het simpel, maak je debuut in een minuut en zorg ervoor dat je niet institutionaliseert.

Filmpje kijken?

Ieder subhoofdstuk van dit boek bevat naast interessante boekreferenties ook QR-codes die linken naar TED(x)-video’s die dieper op de materie ingaan. Dit zijn ze:

5.1 ZIE JIJ JEZELF WEL GOED?

Het beeld dat we van onszelf hebben, wie we zijn en hoe we overkomen op anderen, klopt zelden met de werkelijkheid. Het toetsen van dit beeld vereist openheid en vooral moed.

5.2 MAAK HET UIT MET JE SMARTPHONE

We lijken steeds meer afhankelijk te worden van onze smartphone, maar dat is een gevaarlijke misvatting. De smartphone is ook afhankelijk van ons!

5.3 DE DEBUUTMINUUT

Zou het niet geweldig zijn als we al onze gesprekken en e-mailcorrespondentie zouden beginnen met een managementsamenvatting van honderd woorden? Je maakt er je ontvanger eeuwig dankbaar mee.

5.4 ER IS GEEN PILLETJE!

De problemen die we zakelijk en privé in vele jaren opbouwen, zouden we maar wat graag met een pilletje tenietdoen. Wat een teleurstelling dat we er zo hard voor moeten werken.

5.5 BEN JIJ AL GEÏNSTITUTIONALISEERD?

Het zou niet mogelijk moeten zijn dat we het zó druk met onszelf hebben dat we ons dienstverlenende vermogen verliezen en onze klanten schofferen. Toch gebeurt het dagelijks.